Os cadernos de Picasso

Hai 50 anos doou ao museo barcelonés os seus cadernos de mocidade
Joaquim Ventura
Pablo Picasso, Fernande amb mocador (Fernande con pano), Carnet català (MPB 113.039c). Gósol, maig-agost del 1906. Llapis negre sobre paper quadriculat. 12 x 7,3 cm. Museu Picasso, Barcelona .Adquisició, 2000 MPB 113.039.23 © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2020 Museu Picasso, Barcelona. Fotografia: Gasull Fotografia /// Pablo Picasso. Dona llegint (Muller lendo). Àlbum de París, 1900 (MPB 110.910c) París, octubre - desembre del 1900. Llapis grafit, aquarel·la i pastel sobre paper 10,5 x 5,8 cm. Museu Picasso, Barcelona. Donació Pablo Picasso, 1970. MPB 111.009 © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2020 /// Pablo Picasso. Estudi per a Primera Comunió i altres croquis (Estudo para Primeira Comuñón e outros croquis). Album de Barcelona, 1896 (MPB 110.921c) Barcelona, 1896. Tinta a ploma, aiguada, llapis Conté i llapis grafit sobre paper 18,1 x 12,7 cm. Museu Picasso, Barcelona Donació Pablo Picasso, 1970. MPB 111.450. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia: Gasull Fotografia © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2020

Antes de pasar á versión en cadro ou en volume, é frecuente que pintores e escultores traballen previamente en caderno as ideas que lles veñen aos miolos. E Pablo Picasso, desde ben novo, non foi excepción. Con el, sempre levou un pequeno caderno –para poder gardalo nun peto- para recoller tanto as ideas que tiña como a maneira de diario plástico. Os expertos no pintor malagueño calculan que chegou a ter uns douscentos e nun deles escribiu “Je suis le cahier”. Mostra da importancia que lles daba é que sempre os gardou.

Deses cadernos (cento setenta e cinco conservados), o Museu Picasso de Barcelona ten os dezasete que en 1970 doou e outros dous adquiridos nos anos posteriores (“Carné catalán” -ou “Carné de Gòsol”- e “Carné da Tauromaquia”). Agora son mostrados na exposición Picasso. Os cadernos (18 de decembro de 2020 – 4 de abril de 2021) e podemos atopar os momentos nos que Picasso se encarou cos grandes (Velázquez, Greco, Goya) cando visitou o Museo del Prado, e na exposición son postos en contexto con algúns dos cadros dos mestres.

Estes materiais non sempre foron considerados á hora de catalogar a obra de Picasso. Unicamente e para unha exposición celebrada na Pace Gallery de Nova York, fíxose un inventario dos cadernos pero apenas uns poucos foron analizados. Para a presente exposición barcelonesa, o museo fixo o esforzo de dixitalizar os cadernos que conserva e publicalos en formato catálogo.

Malia consideralos material íntimo, Picasso permitiu a reprodución dalgúns debuxos no catálogo xeral do crítico grego Christian Zervos (33 volumes), un deles completo nunha edición de luxo feita polo museo Berggruen de Berlín, e algúns facsímiles por Gustavo Gil, editor barcelonés amigo do pintor. O maior volume de cadernos picassianos emerxeu cando os seus herdeiros doaron ao Estado francés boa parte das obras que o seu taller gardaba (a maneira de pago fiscal), entre elas trinta e dos cadernos, que tempo despois víronse incrementados.

Malia a previsible desorde que cabería considerar a priori, os cadernos observan unha disciplina considerable á hora de organizar os contidos, especialmente os feitos a partir da primeira madureza. Entre os cadernos do museo barcelonés están os da súa infancia malagueña e da súa mocidade entre A Coruña e Barcelona. Da súa estancia coruñesa (1891-1895) quedaron rexistrados os debuxos que fixo nos seus paseos desde a súa casa ata á praia de Riazor. A familia regresou a Málaga durante o verán para preparar a súa instalación en Barcelona. Na viaxe cara á capital catalá, pararon en Madrid, onde o Picasso mozo tivo ocasión de visitar o Museo del Prado, onde descubriu os grandes clásicos españois.

Máis alá da importancia dos rexistros gráficos, o seu estudo deixa evidente o método de traballo daquel mozo Pablo Ruiz Picasso: rigor sistemático á hora de enfrontarse aos pintores clásicos ou aos problemas compositivos; intercalación de debuxos lixeiros e caricaturas; variedade de motivos, xéneros e técnicas; alternancia entre o academicismo e a intuición.

A observación destes cadernos xa demostra o xenio de Picasso, especialmente cos debuxos feitos ao aire libre lle permitían evadirse da rixidez do ensino academicista. Cando marchou a Madrid entre 1897 e 1898 para ampliar estudos na Academia de San Fernando, a súa verdadeira escola foron os clásicos do Museo del Prado. Regresado a Barcelona cando colleu a escarlatina, dúas estancias rurais foron determinantes para establecer as primeiras orientacións da súa futura pintura: as cubistas nas liñas das casas de Horta de Sant Joan e o hieratismo da virxe románica de Gòsol, que despois reflectirá en máscaras. Despois de entrar en contacto coa vangarda barcelonesa da taberna de Els Quatre Gats, Picasso viaxou a París por primeira vez. Eran meses nos que aínda tiña influencias modernistas e simbolistas e nos que descubre os impresionistas.

Xa da súa madureza, o Carné Pepe Illo. Tauromaquia recolle a paixón que Picasso sentía polos touros en tanto que manifestación cromática, tráxica e mitolóxica, presente en terras occitanas tanto na cría na Camarga provenzal como en prazas históricas (Nimes).

Joaquim Ventura