Darío Villanueva: “Xa non existe en EEUU a liberdade de cátedra, impúxose a corrección política”

El ex rector de la USC selló ayer el ciclo de charlas de la Cidade da Cultura hablando sobre posverdad: “A mentira posmoderna”

Daría Villanueva durante su conferencia en la Cidade da Cultura

Daría Villanueva durante su conferencia en la Cidade da Cultura / Antonio Hernández

Darío Villanueva, profesor emérito de la Universidade de Santiago (USC), ex rector de la misma y expresidente de la Real Academia Española (RAE), empezó a hablar ayer en la Cidade da Cultura y aún podría seguir hoy dado lo prolijo de su análisis de la posverdad y sus meandros sociales. Cerró así un ciclo de charlas divulgativas sobre ciencia impulsado por la Consellería de Cultura.

“A posverdade é o que eu chamo… a mentira posmoderna”, indicó.

Y recalcó que para él “a educación é o tronco central da sociedade”, dijo tras advertencias sobre el descuido que atisba en el mundo académico ante el bum de las fake news y de ciertos postulados que cuestiona: “En varias universidades hai un manifesto desinterese de cara o rigor”.

Autor de libros como Morderse la lengua. Corrección política y posverdad (Espasa, 2021) o Poderes de la palabra (Galaxia, 2023), el catedrático lucense perló el relato de metáforas.

“As fake news son os billetes falsos que ao amparo da posmodernidade conseguen expulsar do mercado intelectual e académico a moeda de curso legal cuxa banca emisora é o pensamento forte fronte o pensamento feble. E hoxe estamos ante un estrepitoso exemplo de fraude, ese é o sentido da palabra fake, asumido e consumido por unha comunidade académica cegada polos malabarismos e os fogos de artificio da French Theory”, señaló sobre una tendencia a la que también llama posmodernidad y que, recalcó, crece en los campus universitarios de EEUU tras inspirarse en pensadores franceses como Michel Foucault o Jacques Derrida.

Frente a esa tendencia, Villanueva reivindica el libro Imposturas intelectuales, de los profesores de Física Alan Sokal yJean Bricmont, “que prestaron un servizo impagable á restauración da verdade científica”.

“Para eles o posmodernismo implica unha forma antirracionalista de pensamento que seduciu a unha parte da esquerda cando tradicionalmente a esquerda se consideraba discipula do século das luces, da ciencia e da racionalidade”.

Afirma Darío Villanueva que la negación posmoderna de la verdad debe mucho a la citada escuela gala, y él, que fue profesor en Estados Unidos, hoy no lo sería.

“En EEUU xa non existe a liberdade de cátedra. Impúxose a corrección política, que é unha forma de censura exercida por entidades autónomas da sociedade civil amparada por un teórico, Herbert Marcusse, en especial cun libro chamado La tolerancia represiva, que propón que as forzas sociais exerzan unha censura represora sobre todas aquelas ideas que están en contra do progreso social”.

“Moitos departamentos universitarios, en principio anglosaxóns, estiveron dominados por autoproclamados esquerdistas, en palabras de Sokal, que confundiron as dubidas radicais sobre a obxectividade co radicalismo político e están feitos un sarillo, case sempre polo abandono das grandes reivindicacións universalistas, que o marxismo potenciou, a favor las loitas agora minimalistas pero comunicativamente moi atractivas, o que, por exemplo Ernesto Laclau, un posmarxista deconstructivista, denomina demandas, debidas a causas fundamentalmente ligadas a cuestións de identidade sexual, racial, nacional ou de xénero”.

Villanueva selló su charla citando a Maquiavelo. “Porque a arte da mentira non é algo novo”, dijo.

“A posverdade como mentira posmoderna ten algunhas características singulares, a máis importante é a potencialidade que lle dan os novos medios de comunicación de masas. As redes sociais, Internet e etcétera, son un circuíto perfecto para o espallamento de fake news, bulos, patrañas, inventos e mentiras. Esa é a novidade de agora, porque na época de Maquiavelo non tiñan Twitter nin Instagram”, concluyó ovacionado.