Síguenos en redes sociales:

{ cifras e letras }

Senén Barro Ameneiro

A pregunta equivocada sobre o uso de ChatGPT na educación

ESTIVEN RECENTEMENTE na Universidad de La Laguna, en Tenerife, nunhas xornadas de innovación educativa. O tema era o uso da intelixencia artificial na educación, e nelas puiden comprobar o crecente interese pola IA neste ámbito.

ChatGPT acaparou boa parte das preguntas duran-te os conversatorios, nome que lle dan en Colombia e Perú ás mesas redondas. Conversatorios que acertadamente se situaron nos dous días que durou este encontro. É máis, foron realmente sesións de debate e non sucesións de monólogos, como cada vez é máis común cando asistimos a mesas redondas, polo menos no noso país.

ChatGPT é o máis sorprendente que vimos en anos. Impresiónanos mesmo a quen nos dedicamos a concibir e deseñar intelixencias artificiais. Sen dúbida vai impactar con forza, e no curto prazo mesmo, no traballo, a educación, a saúde e ata no lecer. É máis, xa o está facendo, e non estamos máis que ao comezo. Nunca antes ningún servizo ou aplicación alcanzara os 100 millóns de usuarios nun par de meses. De feito, TikTok, a rede social de crecemento máis rápido da historia, necesitou 9 meses para iso, algo que dabamos por dificilmente superable.

Nas preguntas e comentarios dos asistentes durante este evento, foi recorrente a preocupación polo uso fraudulento de ChatGPT polos estudantes. Non son meras sospeitas. Moitos estudantes están a usalo para elaborar parte dos seus traballos, facéndoo nun abrir e pechar de ollos e, en xeral, con mellores resultados que se os fixesen eles. Mesmo poden usala, e moitos xa o fan, segundo parece, para realizar os exames en liña. Este tema preocupa moito aos docentes e tamén á xente en xeral. De feito, varios xornalistas preguntáronme sobre como evitar que os estudantes usen ChatGPT para copiar (non é realmente copiar o que fan, pero entendémonos). Tamén están preocupados, e moito, os responsables das institucións e as políticas educativas. Tanto é así, que noutros países xa son un bo número as universidades e outros centros de educación que o prohibiron.

A miña opinión, con todo, é que nos facemos unha pregunta equivocada. A pregunta non debe ser como evitar que os nosos alumnos nos enganen usando estas ferramentas tecnolóxicas, senón como debemos usalas, tanto os docentes como os discentes, para mellorar o obxectivo da educación, que non é outro que a aprendizaxe; aprender máis, aprender mellor, aprender máis rápido e priorizar aquilo que é máis importante entre o que é posible aprender. É máis, necesariamente teremos que ensinarlles aos nosos mozos como utilizar estas tecnoloxías intelixentes, xa que formarán parte da súa vida e do seu traballo.

Por suposto que tamén teremos que cambiar en moitos casos a forma na que avaliamos aos nosos estudantes. Pero tendo en conta que a avaliación debe ser unha parte máis, e moi importante, por certo, do proceso de ensino-aprendizaxe, non un mero sistema de cualificación nin de selección. De entrada, ocórrenseme moitas formas nas que tanto os meus alumnos como eu podemos aproveitar ChatGPT para aprender cousas novas, e non só sobre IA senón, e sobre todo, en relación ao que máis nos diferencia das máquinas. Unha desas cousas é que nós facemos as preguntas, aínda que as máquinas nos dean cada vez mellores respostas. Iso si, teñamos moito coidado con non equivocar as preguntas.

Pulsa para ver más contenido para ti