Maruja Mallo, “Sinsombrero”, “libre” e “metade anxo, metade marisco”
A inspiración galega dunha artista chave da nosa historia
Especial Día de Galicia
Entre todas as tertulias do Madrid dos anos 20 e 30, a historia destaca especialmente a Cofradía da Perdiz coma un auténtico fervedoiro de cultura e arte. Non sorprende tendo en conta o legado dos seus integrantes pois é ben sabido que, para degustar este saboroso ave, reuníanse cada sábado na capital do país nada máis e nada menos que o poeta García Lorca, o pintor Salvador Dalí, e o director Luis Buñuel.
E si: tamén a galega Maruja Mallo, unha das nosas artistas máis ilustres, considerada unha das maiores expoñentes do surrealismo e o cubismo en España, referente indubidable do arte do século XX e fundadora de ‘Las Sinsombrero’, o grupo de mulleres artistas que, tamén no marco da Xeración do 27, reclamaron a súa autonomía e independencia. Unha muller extravagante e cosmopolita, cuxo arte veuse influenciado tamén polas súas estancias en París, Bos Aires ou Nova York.
Transgresora no vivir, no falar e no pintar, Ana María Gómez González (Viveiro, 1902) foi a primeira muller en aprobar os exames de Belas Artes e a primeira en ser admitida na Real Academia de Belas Artes de San Fernando, un ámbito no que foi abrindose oco ata pasar a relacionarse co máis destacado da intelectualidade da época na capital do país. Contan que Ortega e Gasset quedou marabillado coa súa obra; que Miguel Hernández inspirouse nela para os poemas Imagen de tu huella incluídos en El rayo que no cesa; que Lorca asegurou que os seus cadros eran, entre todos, os pintados “con máis ima xinación, emoción e sensualidade”, e que María Zambrano dixo dela que cometera un dos erros máis destrutivos e imperdoables: ser libre.
Vínculo con Galicia
Contan que ela ría cando Dalí lle dicía que era “metade anxo; metade marisco”. E esta frase foi precisamente a elixida para dar título á sesión organizada no marco da iniciativa “Aquí faltan páxinas” da Deputación de Pontevedra adicada a Maruja Mallo e celebrada este ano en Bueu, terra onde a artista pasou o seu ultimo verán en España antes de emigrar a Bos Aires polo estalido da Guerra Civil. Máis en concreto, estivo na parroquia de Beluso, convertida nun auténtico epicentro de esplendor artístico durante os anos previos ao 36, como mostra a presenza na zona de Gonzalo Torrente Ballester, Federico Ribas ou a propia Mallo.
Unha intensa estancia que, malia que breve, supuxo o punto de partida para algunhas das series que posteriormente realizou a artista en América: ‘La religión del trabajo’, ‘Naturalezas vivas’ ou os ‘Retratos bidimensionales’ están inspirados naqueles apuntes que ela tomara en Bueu e recollera no Caderno de Galicia. A proba que amosa a conexión dunha obra de extrema e reveladora riqueza coa nosa terra e que ben compre recordar nun día como hoxe.
- El Correo Gallego - Diario de la capital de Galicia
- Devuelven unos 4.000 euros que escupió un cajero automático en Lalín tras ingresarlos un vecino
- Cesa el equipo directivo por los problemas de convivencia que lleva meses sufriendo el Instituto do Milladoiro
- Así fue el discurso viral de una gallega contra el turismo que cada año inunda Santiago de Compostela: "Somos un decorado en su Camino de Santiago
- Lavacolla se prepara para recibir a los viajeros de los vuelos desviados por el cierre de Peinador
- La USC nombra dos nuevos doctores "honoris causa
- El eucalipto de Galicia prepara su camino para convertirse en ropa
- Ocio nocturno en Compostela: un viaje nostálgico a la era dorada de los 80 y 90