Letras

¿Un museo de Lorca en Santiago?

Más de 2.000 visitantes en cinco días resumen el éxito inicial de la exposición en Santiago sobre el paso del poeta ganadino por Compostela

El comisario de la muestra en la Casa do Cabildo, Henrique Alvarellos, propone a la alcaldesa crear un espacio permanente dedicado a dicho nexo con la ciudad y Galicia

Una foto de Lorca recortada en grande dentro de la exposición de la Casa do Cabildo /cedida H. .:

Una foto de Lorca recortada en grande dentro de la exposición de la Casa do Cabildo /cedida H. .: / XABIER SANMARTÍN

“Más de 2.000 visitantes” en cinco días, resumen el éxito inicial de la exposición Lorca en Compostela que se puede visitar en la Casa do Cabildo (Praza das Praterías), cita “con mucha gente”, explicaba ayer a este diario una de las personas que atiende en esta muestra promovida desde el Consorcio de Santiago. Hay manuscritos, vídeos, dibujos, fotografías, testimonios, audios y documentos varios sobre la relación del poeta andaluz con Santiago y la cultura gallega, plasmada en el libro Seis poemas galegos (publicado en 1935) y en sus viajes por Galicia.

El comisario de la recién inaugurada muestra Lorca en Compostela, el editor y escritor Henrique Alvarellos, explica así en charla con EL CORREO el éxito de esta propuesta.

“Lorca é unha personalidade histórica que atrae vaia onde vaia e toque quen toque calquera dos seus aspectos culturais ou vitais. Os lorquianos dicimos: ‘Lorca non ten fin’. Federico García Lorca é un personaxe moi sedutor para calquera persoa que queira achegarse a el. E falar de Lorca en Santiago é algo moi exótico para os varios centos de andaluces que pasaron pola exposición e que se quedan pasmados cando descobren que Lorca estivo en Santiago e noutras partes de Galicia xa que descoñecían tamén que Lorca escribira e chegase a publicar un libro en lingua galega. E esa faceta insólita do Lorca galego atrae aínda máis, e axuda o feito de que a mostra este situada nun lugar espetatular de Praterías, nun edificio totalmente esteticista como é a Casa do Cabildo, e que estea aberta nunhas datas de tanta afluencia de xente en Santiago... Todo iso fai que pasaran 2.000 persoas pola exposición en cinco días, algo case sen precedentes na historia de todas as exposicións que tiveron lugar na Casa do Cabildo”, señala un Alvarellos que irradia sereno entusiasmo ante la repercusión del proyecto, tanto es así que cree que la huella compostelana de uno de los poetas más internacionales del mundo, debería tener área propia permanente en la capital gallega.

Sanmartín, Alvarellos, Hernández y Castro. / CONCELLO

Sanmartín, Alvarellos, Hernández y Castro. / CONCELLO / XABIER SANMARTÍN

“A miña petición á alcaldesa de Santiago, Goretti Sanmartín, no día da inauguración, é que Santiago poida contar cun espazo permanente onde todo este material da exposición e algún outro que quedou fora da mostra, poida estar en Santiago nunha especie de museo Lorca en Compostela e todo o círculo de amizades santiaguesas de Lorca naqueles días... E a alcaldesa dixo: ‘Tomo nota’ Ela agora acaba de comezar o seu mandato municipal pero eu estaré encima desta idea. Miña idea é que, despois de novembro, cando remate esta exposición, se tome unha decisión para que Lorca poida ter un espazo museístico en Santiago”.

Esta muestra sobre Federico García Lorca (Fuentevaqueros, 1898 - Víznar, 1936) reúne más de 80 piezas y documentos, material cedido por 25 instituciones aparte de particulares, contenido que, en algún caso, aparece en público por primera vez.

Lorca en Compostela se puede visitar de martes a sábado con un horario de apertura y acceso gratuito de 10:00 horas a 14.00 h. y de 17:00 h. hasta 21:00 h. “Hai xente que sae chorando de emoción porque hai moita persoa sensible á poesía, á peripecia vital e a desgracia final de Lorca. Persoas polo mundo adiante que veñen a Santiago a pasar un días de relax e métense nesta exposición e atopan que hai moito material moi directo, intenso, orixinal, bonito e iso á xente lle chega”, añade Alvarellos sobre esta propuesta que abrirá durante tres meses.

Incluye un documental de once minutos, sin audio, que muestra a Lorca en Santiago en días de La Barraca, la entusiasta compañía de teatro amateur que salió a los caminos de polvo y hambre de aquella España campesina. Esa pieza visual se revalorizó gracias a la labor del historiador Gonzalo Menéndez-Pidal, “fillo do coruñés Ramón Menéndez Pidal”, apunta Henrique Alvarellos, que resalta el estudio de dicho material que hizo el fotohistoriador Carlos Castelao: “Detectou exactamente onde aparece Lorca en Santiago, onde en Vigo... Ata o 2018, endexamais se identificaran os lugares desa película onde aparece Lorca e onde se ve a montaxe de A Barraca na representación da obra que fixeron na Praza da Quintana. E é a primeira vez que esta obra de once minutos se expón completa en Galicia”.

Entre las personas asistentes ayer a la muestra, la visitante irlandesa Roisin Malone, contaba así a este periódico su visión de la misma: “En Irlanda Lorca es un autor bastante conocido, lo sé por mi madre, que fue profesora de español. Ella me transmitió el cariño por su obra y la de otros autores españoles como Cervantes. No sabía que Lorca hubiera escrito un libro en gallego”.