Un especialista en protocolo sobre la polémica del Himno de España: “Ambas posturas son defendibles”

El profesor de la USC Pablo Vázquez Sande explica que la organización de actos como el Día de Padrón se puede regir por la normativa legal y “beber da fonte do costume”

Goretti Sanmartín suprimió el Himno Nacional del Día de Padrón, amparándose en el reglamento

Goretti Sanmartín suprimió el Himno Nacional del Día de Padrón, amparándose en el reglamento / Jesús Prieto

El protocolo tanto puede ceñirse a las normativas legales como beber de las costumbres que se han convertido en tradición. Es el resumen del análisis que ofrece el profesor de la USC Pablo Vázquez Sande, periodista especializado en protocolo y comunicación institucional, sobre la polémica que se ha generado en torno a la eliminación del Himno Nacional de España de las celebraciones del Día de Padrón en Santiago. El experto en protocolo explica que “ao tratarse dun acto oficial, existe unha maior rixidez que se fose un acto privado”, a la vez que matiza que “en caso de dúbida sempre prevalece o criterio do anfitrión, quen, entre outras funcións, é o responsable de organizar a presenza de todos os símbolos na escaleta do acto, que debe reflectir con detalle a secuencia do que vai ter lugar”.

Con esto, se remite al Real Decreto 1560/1997 de 10 de octubre, que en su artículo 5 recoge que “de acuerdo con la costumbre y usos protocolarios habituales, cuando las personas reales o autoridades (...) asistan a actos oficiales de carácter general, organizados por una comunidad autónoma o corporación local, siempre que la naturaleza del acto requiera la interpretación del Himno Nacional, ésta se realizará de acuerdo con los siguientes criterios: cuando al iniciarse el acto esté prevista la ejecución de los himnos oficiales de las comunidades autónomas o de las corporaciones locales, el Himno Nacional de España se interpretará en primer lugar. En los casos en que esté prevista la ejecución de los expresados himnos al finalizar el acto, el Himno Nacional de España se interpretará en último lugar”. Es decir, lo que se venía haciendo en el Día de Padrón hasta que este año el gabinete de la Alcaldía decidió suprimirlo.

Pablo Vázquez Sande sostiene que “é interesante ter en conta o que establece o Real Decreto 1560/1997 de 10 de outubro, no que regula a coexistencia de himnos no seu artigo 5”, al tiempo que hace hincapié en que el artículo 8 de la Ley 5/1984 de 29 de mayo de símbolos de Galicia señala que “el Himno de Galicia deberá ser interpretado en los actos oficiales solemnes de las instituciones autonómicas de Galicia, y de las entidades locales de su territorio”.

No obstante, el profesor de la USC defiende que “cómpre ter en conta que o protocolo oficial, ademais do que estipulan as distintas normativas legais, tamén bebe da fonte do costume (na mesma liña do que ocorre co dereito consuetudinario), polo que ambas posturas parecen ser defendibles”, en referencia a la decisión de mantener o suprimir el Himno Nacional del Día de Padrón.

“É certo que o RD 1560/1997 non alude especificamente a todas as casuísticas nas que se considera obrigatorio ese himno, pero non o é menos que, se existe unha traxectoria prolongada, pode apelarse a ese costume para que se manteña a tradición”, remarca, antes de apuntar que “do mesmo xeito que falamos anteriormente de normativas de ámbito nacional e autonómico, tamén existen corporacións locais ou provinciais que teñen adoptado un manual de protocolo propio no que regulan cuestións coma esta ou os regulamentos de honras do municipio, entre outras cuestións do eido do protocolo. Iso dálles seguridade e certidume á hora de resolver dúbidas coma as que se suscitaron neste caso”.

Para Vázquez Sande, “o protocolo é unha disciplina que tamén incorpora os costumes ou as tradicións entre as fontes que o inspiran. Aínda así, é certo que o protocolo oficial adoita caracterizarse moito máis pola súa rixidez e, polo tanto, polo que reflicten estritamente as normas”.